Data publikacji w serwisie:

Wykład otwarty dr Karoliny Bieszczad-Stie „Choreografia dla Homo Evolutis – artystyczne poszukiwania” w Centrum Badawczym Humanities/Art/Technology (HAT)

Zapraszamy na wykład dr Karoliny Bieszczad-Stie, który odbędzie się 28 listopada (czwartek) o godz. 13:30 w sali 119 Katedry Teatru i Sztuki Mediów UAM (Collegium Maius).

Juan Enriquez zaproponował termin Homo Evolutis, aby określić nowy gatunek rodzaju ludzkiego, który może pojawić się w niedalekiej przyszłości jako rezultat naszej – Homo Sapiens – świadomej ingerencji w dotychczasowy proces ewolucji. W obliczu nowoczesnych osiągnięć technologicznych, takich jak sztuczna inteligencja, robotyka czy edytowanie genomu, stajemy przed koniecznością znalezienia nowych sposobów funkcjonowania jako społeczeństwo oraz rozwiązywania pojawiających się wyzwań. W ramach wykładu zostaną omówione cztery projekty artystyczne, w których prowadzone są poszukiwania nowych metod choreograficznych (przy założeniu, że tradycyjne podejścia mogą okazać się nieadekwatne dla przyszłego Homo Evolutis). W projektach „Limit(less)” – duetu robota i tancerza, „Mikro-choreografia” – choreografii komórek rakowych, „O kobiecie, która poślubiła krewetkę” – tańca łączącego scenę z blockchainem, oraz „Turbulencje” – tańca inspirowanego fizyką (mechaniką płynów), Karolina Bieszczad-Stie eksploruje relację między Homo Sapiens a „innym” jako przestrzeń intymnego spotkania, gdzie ruch i technologia tworzą wspólną platformę współistnienia i komunikacji.

Karolina Bieszczad-Stie – uzyskała doktorat ze sztuk performatywnych na Brunel University w Londynie w 2010 roku. Obecnie mieszka w Oslo, gdzie prowadzi platformę Butoh Encounters, zajmującą się tańcem w kontekście nauk ścisłych i nowych technologii. Regularnie współpracuje z norweskimi ośrodkami badawczymi, takimi jak Centrum Przeprogramowywania Komórek Rakowych, a także z inżynierami i programistami. Wspiera inicjatywy, które łączą taniec i choreografię z refleksją nad przyszłością oraz możliwością wpływania na jej kształt.